Virtuell gaming – digital underhållning fortsätter att fascinera

Virtuell gaming, eller VR-gaming och VR-spel, är ett fenomen som har tagit hela den globala spelmarknaden med storm på senare år. I takt med att VR-glasögon också blivit mer prisvärda har fler kunnat prova på att spela VR-spel och det har gjort att industrin har kunnat växa ytterligare. Men hur har egentligen utvecklingen sett ut, från att idén om VR-spelande lanserades till att det nu går att spela hemma i sin egen tv-soffa?

Spelmarknaden i stort är en växande marknad och det går att se hur handeln av spel har en otrolig tillväxt, inte bara i Sverige utan i flera andra delar av världen. Det har blivit en marknad som blir mer och mer digital, där många nu både köper och spelar sina spel på nätet. Det som tidigare var fysiska spelbutiker där man gick in för att köpa en CD-ROM med sitt spel, för att sedan installera på sin dator, har nu blivit onlinebaserade motsvarigheter till samma sak. Nu kan man göra allting hemifrån, direkt på datorn.

I en värld där underhållning och innehåll fortsätter att värderas högt, då många människor vill fylla sina liv med vad de själva tycker är roligt, har spelandet fått en naturlig plats. Den generation unga vuxna som nu dominerar världen har im ånga fall också vuxit upp med gaming på ett eller annat sätt. Det gör att många vuxna i dag har en naturlig relation till gaming, på ett sätt som verkligen inte går att jämföra med hur det var tidigare.

Egentligen gäller det här all form av gaming och inte bara den gaming som spelas i rent underhållande syfte. Många spelar exempelvis casinospel för att det är roligt, spännande och fungerar som ett tidsfördriv. Men där finns det också ett tydligt ekonomiskt incitament också. Många drömmer om att kunna vinna den där stora vinsten någon gång i livet. Casinospel som lyckas kombinera båda sakerna, både ett högt underhållningsvärde och en relativt sett bra vinstchans, är mest populära. Starburst är möjligen det allra bästa exemplet på just det.

VR-spel har varit den naturliga utvecklingen

I takt med att utvecklingen fortsatt i en snabb takt har det också varit fullt naturligt för spelutvecklarna att sikta in sig på nya marknader och hitta nya sätt att göra spel på. Som alltid kommer en tuff konkurrens på en marknad leda till nya innovationer och företag som tänker utanför boxen, för att kunna presentera lösningar och produkter som sticker ut från mängden.

VR-spel är precis en sådan sak och med tanke på att teknologin nu finns på plats för att kunna utveckla sådana spel har det också blivit naturligt att göra det. För många som sitter hemma i sin tv-soffa med en konsol och spelar är det roligt att kunna ta det hela till nästa nivå, genom att sätta på ett par VR-glasögon och placera sig själv i en helt annan värld för en stund.

Spelmarknaden kommer förmodligen alltid att innehålla klassiska spel som spelas på konsol, på en dator eller med handkontroller. Det kommer också att finnas FPS-spel som Counter-Strike, som spelas med mus och tangentbord. Men i takt med att teknologin utvecklas öppnas också nya möjligheter som gör att VR-spelen har fått en naturlig plats i den övriga konkurrensen. Det innebär inte att andra spel kommer att konkurreras ut eller sluta produceras, men det innebär att utbudet i stort kommer att se annorlunda ut och vara ännu mer tillgängligt för fler människor.

I slutändan är det en positiv utveckling för konsumenterna och spelarna, som får mer att välja bland och som plötsligt har alternativ som tidigare inte gick att drömma om. En del kommer säkert att spela en uteslutande en viss typ av spel, medan många kommer att se det som en möjlighet att spela både VR-spel och andra mer klassiska typer av spel. Men att det är spelälskarna som måste betraktas som vinnarna mot bakgrund av den utveckling som sker på spelmarknaden känns givet.

Ny utrustning har öppnat hela nya dörrar

En annan sak som fascinerar med VR-spel är den utrustning som nu finns tillgänglig, som i sin tur har öppnat upp för helt andra lösningar och typer av VR-spel. Tidigare handlade VR primärt om att kunna spela med ett par VR-glasögon, som man satte på sig och sedan kastade sig själv rakt in i en helt annan virtuell värld.

Men på senare år går det att hitta många tillbehör inom VR-spelande, som gjort att spelutvecklarna kunnat utveckla spel som blir ännu mer verklighetstrogna. I grunden är det vad som anses vara den stora fördelen med VR-spel, speciellt i jämförelse med lite äldre spel. När man sätter på sig ett par VR-glasögon och kastar sig in i en annan värld kommer man att befinna sig i den världen, i känslan och i hela sin visuella upplevelse. Du utför plötsligt uppdrag i en virtuell värld, även om du rent fysiskt sitter hemma i tv-soffan eller står upp i ditt vardagsrum.

Men tack vare nya tekniska VR-tillbehör går det att ta hela den här spelupplevelsen till nästa nivå. Det finns bland annat hela headset, som inte bara gör att det visuella blir fullt ut påverkat. Då kommer också hela ljudmiljön runt dig att ändras och det du hör är det som finns i den virtuella världen.

Det finns också olika typer av handkontroller, som gör att det är smidigare att spela VR-spel och har öppnat för mer aktiva lösningar. Det kan till exempel vara fysiska sportspel, där man håller sig aktiv med både armar och ben. Nu finns kontroller som följer varenda rörelse och i princip förflyttar dig in i den virtuella världen även fysiskt. Det är åtminstone den känsla man får när man spelar.

 

För den som gillar att spela olika krigsspel finns det också olika VR-skjutvapen, som gör spelupplevelsen ännu mer realistiskt. Den stora fördelen med dessa tillbehör är att de öppnar för en helt ny typ av VR-spel. På samma sätt är olika biltillbehör väldigt roliga att spela med, som en ratt och gaspedaler. Tillsammans med ett par VR-glasögon kommer du uppleva att du sitter i en Formel 1-bil när du använder dig av dessa.

 

Photo: https://www.istockphoto.com/se/foto/facial-expression-of-young-girl-with-virtual-reality-glasses-on-head-in-red-and-blue-gm1324015582-409489686?phrase=vr

0 Shares:
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like